Tuesday, January 19, 2010

دو و نيم ميليارد دالر رشوه در افغانستان پرداخت شده است !!!!!! - سازمان ملل ....فساد بزرگترين مانع بر سر راه بهبود امنيت، توسعه و حاکميت در افغانستان

دو و نيم ميليارد دالر رشوه در افغانستان پرداخت شده است !!!!!! - سازمان ملل

....فساد بزرگترين مانع بر سر راه بهبود امنيت، توسعه و حاکميت در افغانستان است....

خبرگزاری صدای افغان



بيش از نيمي از شرکت کنندگان در اين نظرسنجي اعلام کرده اند در يک سال گذشته مجبور شده اند براي بهره بردن از خدمات عمومي به مقامات رشوه بدهند.

تحقيق دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر سازمان ملل نشان مي دهد، فساد گسترده بزرگترين مشکل افغانستان مي‏باشد.
آنتونيو ماريا کاستا مدير اجرايي دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر سازمان ملل روز سه شنبه با انتشار بيانيه اي اعلام کرد فساد بزرگترين مانع بر سر راه بهبود امنيت، توسعه و حاکميت در افغانستان است.
اين گزارش پس از آن منتشر شد که شبه نظاميان طالبان روز دوشنبه به ساختمان هاي دولتي در کابل حمله کردند که در جريان آن چندين نفر کشته و دهها تن ديگر نيز زخمي شدند.
براساس نظرسنجي اين نهاد وابسته به سازمان ملل مستقر در وين از بيش از هفت هزار و ششصد افغان، پنجاه و نه درصد اعلام کرده اند تجربه روزانه آنها در خصوص فساد، نگراني بزرگتري در مقايسه با ناامني يا بيکاري است.
اين گزارش نشان مي دهد مردم افغانستان که اعتماد خود را به مقامات دولتي، سازمان هاي بين المللي و گروه هاي غيردولتي از دست داده اند، به دنبال عناصر ضد دولتي مي گردند که بتوانند امنيت و رفاه آنها را تامين کنند.
بيش از نيمي از شرکت کنندگان در اين نظرسنجي اعلام کرده اند در يک سال گذشته مجبور شده اند براي بهره بردن از خدمات عمومي به مقامات رشوه بدهند.
براساس اين گزارش، در مجموع، دو و نيم ميليارد دلار رشوه سال گذشته پرداخت شد که تقريبا يک چهارم توليد ناخالص داخلي افغانستان را شامل مي شود و تقريبا برابر با دو ميليارد و هشتصد ميليون دلار درآمدهاي ناشي از خريد و فروش ترياک در سال دو هزار و نه است.
آنتونيو ماريا کاستا با اعلام اينکه فساد همچون غده اي سرطاني است، از حامد کرزي رئيس جمهور افغانستان خواسته است سازمان مبارزه با فساد اين کشور را به نهادي مستقل، بي باک و با بودجه خوب تبديل کند ولي در حال حاضر، وضعيت بدين منوال نيست.
به گزارش واحد مرکزی خبر ایران، از زمان انتخاب مجدد کرزي به عنوان رئيس جمهور افغانستان ،در بحبوحه اتهامات در خصوص تقلب، متحدان غربي دولت کابل فشارهاي زيادي بر وي براي مقابله با فساد وارد کرده اند

نامه خبری نگاه استراتژیک

درمورد حمله اخیرتروریستی درکابل
28 جدی 1388
نگاه استراتژیک با ابراز تاثر عمیق از کشته شدند غیر نظامیان در حمله اخیر تروریستی در کابل؛ این حمله غیر انسانی که علی رغم تمام ارزش های انسانی وموا زین بین المللی افراد ملکی را به منظور اهداف شوم خود سپر قرارداده است، به شدت محکوم میکند.
نگاه استراتژیک ازادامه بی کفایتی دولت به ویژه مسوولین امنیتی کشور در تامین امنیت شهروندان ابراز نگرانی نموده و از هزاران معیوب و معلول که در اثر بی کفایتی مثلث ( جنگ سا لاران؛ مافیای مواد مخدر و فساد اداری) که ساختار فدرت را در کشور در کنترول خود دارند در جامعه افغانی تقدیم میشود تاسف بارمیخواند.معتقید است که تداوم این وضعیت اعتماد مردم را نسبت به روند دموکراتیک در کشور بیشتر از پیش تضعیف میکند و افغانستان را به مسیر نادرست،خطرناک و تاریک هدایت خواهد کرد.
نگاه ستراتژیک ازکشور های که حضوری نظامی در افغانستان دارند میخواهدکه به سیاست های مبهم خود در برابر مردم افغانستان پایان داده و به صورت شفاف حضور و عملکردخودرادر برابرمردم افغانستان تعریف نمایند. در صورت تداوم سیاست وعملکرد مبهم بازیگران خا رجی در کشور، پیامد های به مراتب خطرناک را در قبال خواهد داشت.
نگاه استراتژیک سیاست های مبهم کشور های خارجی ، عملکرد ضد انسانی تروریستان وبی کفایتی مثلث قدرت درکشور را که منجر به کشته شدند شهروندان افغانستان و تخریب کشور میشود، غیر قابل قبول تلقی نموده و از مردم افغانستان میخواهد که در جستجوی مسیر درست برای کشور خود باشند.
پایان