Tuesday, January 5, 2010

اقتصاد افغا نستان چی وقت متکی به خود خواهد شد؟

اتکا به منابع فرامرزی در همه بخش ها اعتماد به نفس ملت را تضعیف میکند چنانجه ما شواهد زیاد را در طول سالیان متمادی تجربه کردیم و تکرار تجارب منفی تاریخی و ساختاری به سود ملت، کشورو آینده نیست . دولت باید با درایت ویژه و درک واقعیت های امروزی جامعه افغانی و استراتژی کشور های خارجی به تقویت اقتصاد خود از طریق منابع داخلی بکوشد.
افغانستان ازمنظراقتصادی زمانی روی پای خود میتواندبایستد که در بخش های ذیل سرمایه دقیق و پلان شده نماید:
1) معادن
2)صنعتی شدند آب
3)ترانزیت
در کنار این سه مبع بزرگ منابع متعدد دیگر هم وجود دارد که اگر رهبران موثر داشته باشیم میتوانیم به زودی به یک کشور نیرومن، مفید و متکی به خود تبدیل شیویم....................................................................پژواک غوری

ورزیدگی جسمی در درازمدت 'راه مقابله با پیری

گفته می شود که ورزش اگر عادتی ماندگار شود می تواند بر طول عمر بیافزاید.
یک مطالعه در آلمان حاکی از آن است که تحرک جسمی اگر به صورت یک عادت ماندگار در آید، دارای اثرات ضدپیری در سطح سلولی است.
محققان در این مطالعه بر "تلومرها" تمرکز کردند که سرپوش های محافظ کروموزوم به حساب می آیند و وظیفه آنها تثبیت دی ان اِی سلول است اما با افزایش عمر از طول آنها کاسته می شود.
آنها دریافتند که تلومر سلول هایی کلیدی که در مصونیت بدن نقش دارند، در ورزشکارانی که سال ها تمرین های استقامت داشته اند، دیرتر کوتاه می شود.
نتایج این مطالعه توسط دانشگاه سارلند در نشریه علمی "گردش خون" (Circulation) چاپ شده است.
در مطالعه جداگانه ای به روی مردان جوان سوئدی، معلوم شد که ورزیدگی عضلات قلب باعث افزایش هوشیاری و دستاوردهای بهتر آموزشی می شود.
تلومرها قسمت های نسبتا کوتاه دی ان اِی های ویژه هستند که در انتهای تمامی کروموزوم ها قرار دارند.
دانشمندان آنها را با چسبی که در انتهای بند کفش پیچیده می شود تا مانع رشته شدن بند شود مقایسه می کنند.
هر بار که سلول تقسیم می شود، تلومرها کوتاه تر می شوند و سلول به مرگ نزدیکتر می شود.
ورزشکاران تیم های ملی
محققان طول تلومرها را در نمونه خونی دو گروه از ورزشکاران حرفه ای و دو گروه از افراد سالم غیرسیگاری که به طور منظم ورزش نمی کردند اندازه گرفتند.
یک گروه از این ورزشکاران حرفه ای شامل اعضای تیم ملی دو و میدانی آلمان با میانگین سنی 20 سال بود.
گروه دوم ورزشکاران میانسال بودند که از دوران جوانی برای فواصل طولانی - با میانگین هفته ای 80 کیلومتر - می دویدند.
محققان شواهدی یافتند حاکی از اینکه تحرک جسمی ورزشکاران حرفه ای باعث فعال شدن آنزیمی به نام "تلومریز" می شود که کار آن تثبیت تلومرها است.
این باعث کاهش سرعت کوتاه شدن تلومر در لوکوسایت، نوعی سلول سفید خون که نقشی مهم در نبرد با عفونت و بیماری بازی می کند، شد.
اما آشکارترین تاثیر در ورزشکارانی مشاهده شد که برای چندین دهه به طور مرتب ورزش های استقامت انجام داده بودند.
دکتر اولریخ لافس محقق ارشد این مطالعه گفت: "این شاهدی مستقیم بر تاثیر ضدپیری ورزش جسمی است."
"داده های مطالعه ما درک دانشمندان از تاثیرات محافظتی ورزش در سطح ملکولی را تقویت می کند و بر توان بالقوه ورزش در کاهش تاثیر بیماری های مرتبط با سن بالا صحه می گذارد."
مطالعه دوم
در مطالعه دوم که نتایج آن در نشریه "اقدامات آکادمی ملی علوم" چاپ شده است، تیمی از دانشگاه گوتنبرگ داده های مربوط به بیش از یک میلیون و 200 هزار مرد سوئدی را که در فاصله 1950 تا 1976 دنیا آمده اند و در 18 سالگی خدمت نظام وظیفه را شروع کردند، تحلیل کردند.
آنها دریافتند که سلامت قلب به هوش بیشتر، تحصیلات بالاتر و بهتر و منزلت بالاتر اجتماعی ارتباط دارد.
محققان با مطالعه دوقلوها نتیجه گیری کردند که عوامل زیست محیطی و عادات زندگی نقشی کلیدی در طول عمر دارد و نه وراثت.
به گفته آنها این یافته ها حاکیست که تلاش برای تشویق ورزش و تحرکت جسمی ممکن است به بهبود استانداردها در زمینه موفقیت های تحصیلی در تمام سطوح جامعه کمک کند.
پروفسور جورج کوهن محقق اصلی در این مطالعه گفت که ورزش های مربوط به قلب باعث رسیدن خون بیشتر به مغز می شود که به نوبه خود ممکن است به بهبود اتصالات بیشتر و قوی تر میان سلول های عصبی مغز کمک کند.
با این حال او گفت که توضیح دیگر این است که افراد داناتر معمولا بیشتر ورزش می کنند.
منبع سایت فارسی بی بی سی

Monday, January 4, 2010

نامه خبری نگاه استراتژیک

درمورد رد 17 تن از وزرای پشنهادی کابینه کرزی توسط پارلمان
13 جدی 1388

نگاه استراتژیک، یک جنبش جوان است که به منظورتحقق روند ملت سازی، اداره سالم، حاکمیت قانون، انکشاف متوازن درکشور فعالیت نموده ودرجهت افغانیزه شدند سیاست، امنیت و اقتصاد درافغانستان تاکید مورزد، معتقد است که تنها پدیده های مخرب را میتوان ازطریق همکارهای راستین ملی، منطقوی و بین لمللی حل کرد.
این باربازهم ماشاهد روسیاهی به یاد ماندنی در تاریخ سیاسی افغانستان میباشم . که کارکرد ها نا کارآیی آقای کرزی آنرا به اثبات رسانید . رد شدن 17 وزیر پشنهادی آقای کرزی خود دال براین ادعا ما میباشد .چیزیکه بار ها اتفاق میفتد این بار هم کرزی میخواست افرادتکراری و خسته کن را بالای شانه ها ی مهجور مردم افغانستان تحمیل نماید .
البته ریشه این کار به زمانی برمیگردد که جناب با واسطه و وسیله ها نا مشروع زمام امور را در قبضه خود گرفت و منحیث باج به کسانی که وعده نموده بود میخواست وعده هایش را جامه عمل بپوشاند.
نکته را که میخواهم در این میان یاد آور شو م آن اینست که ولسی جرگه افغانستان تا اندازه زیاد توانست آرا خود و مشروعیت را که مردم به آنها داده به جا استفاده کنند.ولی با آنهم کسانیکه حلقه ها کلیدی را درکابینه آینده آقای کرزی تشکل میدهید باز هم پابر جا ماندند و اینکه چرا این بار افراد بی کفایت که بار ها به لبه سلب صلاحیت رسیده اند با ز هم برگرده مردم سوار اند. این سوالی است که که نحوه رای دان اعضای ولسی جرگه را زیر سوال میبرد .
سوال دیگری که هر ذهن پویا را به خود مشغول می نماید اینست در صورتیکه آقای کرزی با صداقت عمل می نماید چرا از این چهره ها تکراری استفاده میکنند ؟ آیا جناب ریس جمهور به مرض قطع الرجال مصاب شده ؟
آیا اعضای ولسی جرگه به کسانی که رای اعتماد ندادند واقعا اهلیت را مدنظر گرفته اند یا اینها وعده ریاست به وکلا نکردند ؟ یا هم کاندید وزرا به اینها مهمانی نداند؟ اگر این مسایل در میان نباشد چرا وزیر دفاع رای اعتماد گرفت درحالیکه چند روز قبل از رای دهی وکلا در مورد کشته شدن اطفال مکتب در کنر به شدت کار کرد ها وزیر دفاع یا ریس سپاهی افغانستان را به چالش کشیده بودند.
نگاه استراتیژیک خواهان دقت بشتر وکلا ملت در زمینه میباشد و از این بابت تشویش دارد که مبادا وکلا از مشروعیت شان استفاده ناجایز نموده و بدترین جاگزین بد ها نشوند.
پایان